Maatregelen coronavirus Aanmelden nieuwsbrief Volg ons op Instagram Volg ons op Facebook Inloggen / Registreren
Inloggen / Registreren Volg ons op Instagram Volg ons op Facebook
Gratis proefles Lesrooster Shop
Groepstraining - Circuittraining Train het hele lichaam

Lees meer

Circuittraining is een van de oudste trainingsmethoden en is in 1953 ontwikkeld door R.E. Morgan en G.T. Anderson aan de universiteit van Leeds.

Bij een circiuittraining wordt een full-body schema doorlopen, waarbij je meerdere oefeningen voor het hele lichaam achter elkaar uitvoert. Ook werk je aan de conditie, omdat je aan het einde van elke oefening (bijna) geen rust inlast. De rust die je tussen de oefeningen door krijgt, is alleen van het lopen naar de volgende oefening en dit gebeurt alsnog in een flink tempo. Circuittraining heeft dus als doel om de kracht en het uithoudingsvermogen te vergroten. Dit is ideaal voor mensen die willen afvallen, maar ook voor hen die in spiermassa aan willen komen en zich fit(ter) willen voelen.

Vaak bestaat een circuittraining uit negen tot twaalf verschillende oefeningen. Deze kunnen meerdere keren herhaald worden. Per oefening worden meestal tussen de acht en de twintig herhalingen uitgevoerd op een inspanning van 40 tot 60 procent van je maximale kracht. Maximale kracht staat voor welk gewicht je één herhaling maximaal kunt uitvoeren. De herstelperiode van circuittraining is ongeveer 24 - 48 uur.

  1. Bij een circuittraining wordt vaak het hele lichaam getraind. Dit is ideaal voor mensen die niet zo vaak kunnen sporten, maar toch het hele lichaam willen trainen.
  2. De spiergroepen worden bij circuittraining individueel belast. Dit heeft als voordeel dat de spieren sterker en groter worden.
  3. Circuittraining is voor veel mensen een toegankelijke manier van trainen, omdat circuittraining geen strikt instapniveau heeft.
  4. Een circuittraining is een super workout voor je algemene uithoudingsvermogen. Een circuit kan wel vijftien oefeningen bevatten, een set van vijftien herhalingen duurt al snel een minuut.
  5. Het voordeel van een circuittraining is dat het in groepsverband is, waardoor je nieuwe mensen leert kennen en elkaar kunt stimuleren om net dat beetje extra te geven.

Bootcamp